Operační program Doprava » EK schválila Operační program Doprava, ČR může čerpat až 125 miliard korun

EK schválila Operační program Doprava, ČR může čerpat až 125 miliard korun

Evropská komise (EK) dnes schválila Operační program Doprava pro období 2014 – 2020. České republice umožní čerpat z evropských fondů až 4,7 miliard eur (asi 125 miliard korun) na rozvoj silniční a železniční infrastruktury. Ministerstvo dopravy tímto krokem úspěšně završilo intenzivní vyjednávání s Evropskou komisí o podobě programu. Podařilo se ho prosadit prakticky v těch parametrech, které ministerstvo EK předložilo.

„Chceme evropské prostředky využít především na páteřní dálniční síť, tedy R35 spojující Hradec Králové a Olomouc, Pražský okruh, spojení s Rakouskem přes D3 a s Polskem přes D11,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Důležité jsou podle něj také projekty na železnici, například modernizace trati Plzeň-Domažlice-státní hranice, která by měla zrychlit spojení na Mnichov či dráha na pražské letiště. „Budeme z programu nově financovat také obnovu vozového parku na železnici a městskou dopravu, tedy infrastrukturu pro tramvaje, metro a trolejbusy,“ dodal ministr.

Hlavními prioritami OPD 2014-2020 jsou velké infrastrukturní projekty v oblasti silniční a železniční dopravy. „Chci, abychom byli na čerpání evropských prostředků v dalším období lépe připraveni a nebrzdilo nás to, že máme kvůli zmražení přípravy staveb v minulých letech málo projektů. Proto jsme výrazně posílili investice do přípravy projektů a rozběhly se i výkupy pozemků, které byly další překážkou,“uvedl Ťok.

Investice z evropských prostředků budou nově směřovat i na modernizaci vozového parku osobní železniční dopravy, což výrazně přispěje k většímu komfortu cestujících na české železnici. Součástí programu je i rozvoj dopravní telematiky a inteligentních dopravních systémů (ITS).

Cílem OPD je dále podpora multimodální nákladní dopravy, zejména pak rozvoj překladišť kombinované dopravy. Více než doposud bude mít v programu místo městská hromadná doprava v elektrické trakci (metro, tramvajové systémy, trolejbusové systémy). Mezi tyto projekty patří například výstavba linky D pražského metra či tramvajové napojení univerzitního kampusu v Brně.

Výhodou je členění operačního programu do podstatně nižšího počtu prioritních os, než tomu bylo u OPD pro období 2007-2013, který měl celkem sedm os.  Rozdělení do čtyř prioritních os umožní flexibilnější využití prostředků a lepší celkové dočerpání programu.

 

Priority OPD 2014 – 2020 (příklady projektů)

Silniční doprava:
·         modernizace dálnice D1 (např. úseky: Mirošovice – Hvězdonice, Humpolec – Větrný Jeníkov)
·         výstavba dálnice D1 (např. Říkovice – Přerov – Lipník nad Bečvou)
·         výstavba dálnice D3 (např. Bošilec – Ševětín – Borek)
·         výstavba dálnice D11 (např. Hradec Králové – Jaroměř)
·         výstavba silnice R11 (např. Trutnov – st. Hranice)
·         výstavba silnice R6 (např. Lubenec, obchvat, I. etapa)
·         výstavba silnice R35 (Opatovice – Časy – Ostrov – Vysoké Mýto – Litomyšl)
·         výstavba silnice R48 (např. Rybí – Rychaltice) 

Železniční doprava:

·         dokončení modernizace 4. koridoru na České Budějovice (např. úsek Sudoměřice – Votice)
·         modernizace trati Praha – Kladno s připojením na letiště Ruzyně
·         modernizace trati Brno – Přerov, II. etapa Nezamyslice – Přerov
·         modernizace trati Plzeň – Domažlice – st. Hranice
·         modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice
·         optimalizace trati Kolín – Všetaty – Děčín

Zpět