S ohledem na neustálý vývoj potřeb ve všech společenských a ekonomických oblastech je třeba také modernizovat stávající dopravní cesty nebo vytvářet nové, které budou dostatečně reagovat na nově vzniklé potřeby. Modernizace a výstavba silnic a železnic zásadně přispívá ke zlepšení kvality života obyvatel. Zkrácení cestovních dob, snížení negativních vlivů či hlukové zátěže, vyvedení tranzitní dopravy z center měst, zkvalitnění cestování či zlepšení dostupnosti veřejné dopravy pro osoby se zdravotním hendikepem, to vše jsou cíle, které se daří plnit i díky Operačnímu programu Doprava 2014-2020 (dále jen „OPD2“).
Nejvýznamnější zdroj prostředků pro dopravní infrastrukturu
OPD2, který navazuje na Operační program Doprava 2007–2013 (dále jen „OPD1“), představuje nejvýznamnější zdroj prostředků pro financování výstavby dopravní infrastruktury v České republice v programovém období 2014–2020. Jedná se o jeden z největších operačních programů v České republice. Prostřednictvím OPD2 je možné financovat infrastrukturu pro železniční dopravu, kombinovanou nákladní dopravu a městskou veřejnou dopravu;dále paksilniční infrastrukturu ve vlastnictví státu (dálnice i silnice I. třídy); a v neposlední řadě též veřejnou infrastrukturu pro čistou mobilitu (dobíječky pro elektromobily a čerpací stanice pro alternativní paliva), modernizaci železničního vozového parku a flotily nákladních plavidel.
Nové silnice a modernizované železniční tratě v Jihočeském kraji
V letech 2007-2013 bylo prostřednictvím OPD1 podpořeno celkem 419 projektů, díky nimž bylo postaveno a zrekonstruováno 319 km dálnic a silnic I. třídy a zmodernizováno 675 km železničních tratí. Jednalo se zejména o modernizace železničních tratí (včetně jejich elektrifikace), výstavbu nových zabezpečovacích zařízení na přejezdech, rekonstrukci železničních stanic a výstavbu dálnic a silničních obchvatů či jejich modernizaci.
Přímo v Jihočeském kraji pak bylo prostřednictvím OPD1 realizováno 28 projektů týkajících se dopravy, jejichž prostřednictvím bylo zrekonstruováno 83,74 km železničních tratí a postaveno nebo zrekonstruováno 34,58 km silnic.
Díky výstavbě křižovatky v rámci projektu „Rychlostní silnice R4 křižovatka I/20 – Nová Hospoda“ byly výrazně zkráceny jízdní doby, zejména díky odstranění dopravních kongescí, a došlo také ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Realizací projektu tak byla zlepšena dostupnost regionu a sníženy negativní dopady dopravy na životní prostředí. Celková délka všech úseků dotčených výstavbou činila 2 610 m. Součástí stavby bylo rovněž 6 mostních objektů o celkové délce 460 m, 140 m opěrných zdí a 550 m protihlukových stěn. Pro začlenění do krajiny a snížení dopadů na životní prostředí byla součástí stavby i pasivní protihluková opatření a ozelenění stavby.
V oblasti železniční dopravy představuje významný projekt například „Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora“. Tento elektrifikovaný traťový úsek byl v minulosti jednokolejný, přičemž nedostatečná údržba navíc vedla v některých místech k omezení rychlosti. Realizací projektu došlo ke zdvoukolejnění tohoto úseku trati a rovněž k výstavbě dvou směrových přeložek trati. První z nich přemostila dálnici D3 a na druhé byl zbudován nový dvoukolejný tunel o délce 430 m. Zbudovány byly rovněž mimoúrovňové přístupy pro osoby se sníženou pohyblivostí a realizovány byly i úpravy omezující působení hluku ze železničního provozu formou protihlukových stěn a individuálních opatření na jednotlivých objektech.
Realizované projekty OPD1 v rámci Jihočeského kraje
Název projektu | Místo realizace |
Dálnice D3 Tábor-Veselí nad Lužnicí | Tábor; Planá nad Lužnicí; Roudná; Sezimovo Ústí; Soběslav; Veselí nad Lužnicí |
Dálnice D3, stavba 0308C Veselí nad Lužnicí – Bošilec | Veselí nad Lužnicí, Bošilec |
Dálnice D3, stavba 0309/III Borek – Úsilné | Borek, Úsilné |
Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Hluboká nad Vltavou | České Budějovice, Hluboká nad Vltavou |
Dokončení vltavské vodní cesty v úseku VD Hněvkovice-Týn nad Vltavou | Týn nad Vltavou |
Elektrizace tratě Č. Velenice – Č. Budějovice 1. etapa | České Budějovice, Nová Ves, Borovany, Jílovice, Petříkov, Nové Hrady, České Velenice |
Modernizace přejezdů na trati Č. Velenice – Veselí n. L. | Dvory nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí |
Modernizace PZM a SZZ v obvodu ŽST Střelské Hoštice | Střelské Hoštice |
Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I | České Budějovice |
Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí | Veselí nad Lužnicí, Horusice |
Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí, 1. část, Ševětín – Horusice | Bošilec, Dynín, Ševětín, Veselí nad Lužnicí |
Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora | Tábor, Chotoviny, Sudoměřice u Tábora |
Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – II. část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 1. etapa: Veselí n. L. – Soběslav | Veselí nad Lužnicí, Soběslav |
Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor, 1. část, úsek Doubí u Tábora – Tábor | Tábor, Sezimovo Ústí, Planá nad Lužnicí, Košice |
Optimalizace tratě Č. Velenice – Veselí nad Lužnicí-1.stavba | České Budějovice, Nová Ves, Borovany, Jílovice, Petříkov, Nové Hrady, České Velenice |
Optimalizace trati Horní Dvořiště st. hranice – České Budějovice | České Budějovice, Boršov nad Vltavou, Kamenný Újezd, Roudné, Včelná, Chlumec, Zvíkov, Dolní Dvořiště, Dolní Třebotín, Kaplice, Netřebice, Omlenice, Velešín, Zubčice, Střítež, Mojné |
Rekonstrukce mostu v km 56,722 trati Horní Cerekev – Tábor | Horní Cerekev – Tábor |
Rekonstrukce odvodnění a sanace železničního spodku v km 38,750 – 40,300 trati České Velenice – Veselí nad Lužnicí | České Velenice, Veselí nad Lužnicí |
Rekonstrukce PZM v km 250, 568 trati Č. Budějovice – Plzeň a v km 0,156 trati Protivín – Zdice, ŽST Protivín | Protivín |
Rekonstrukce PZS v km 247,813 trati Č. Budějovice – Plzeň | Protivín |
Rekonstrukce staničních kolejí a výhybek v žst. Strakonice | Strakonice |
Revitalizace trati České Budějovice – Volary | České Budějovice, Boršov nad Vltavou, Srnín, Český Krumlov, Holubov, Hořice na Šumavě, Kájov, Křemže, Přísečná, Zlatá Koruna, Nová Pec, Volary |
Rychlostní silnice R4 křižovatka I/20 – Nová Hospoda | Předotice, Drhovle |
Rychlostní silnice R4 Mirotice – Třebkov | České Budějovice |
Silnice I/34 propojení dopravních okruhů České Budějovice | České Budějovice |
Trať 201 Tábor – Ražice, v úseku Tábor – Písek | Tábor, Písek |
Výstavba PZZ v km 13,281 trati Zdice – Protivín | Zdice – Protivín |
Zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech v úseku Březnice – Strakonice | Březnice, Strakonice, Blatná |
Nejen dobudování dálnice
Mezi nejvýznamnější dopravní projekty v oblasti jižních Čech bezesporu patří dobudování dálnice D3. Nově navržená trasa dálnice D3 leží na hlavním mezinárodním tahu E55. Ten vede ze Skandinávie přes Německo, Česko, Rakousko a Itálii do Řecka. Dálnice D3 je rovněž zařazena do globální sítě TEN-T evropských dopravních koridorů. Hlavní význam budoucí dálnice D3 spočívá v propojení Prahy s oblastí jižních Čech, napojení Táborska a Českobudějovicka na dálniční síť a propojení s rakouskou rychlostní silnicí S10. V letech 2014-2023 je plánováno propojit Veselí nad Lužnicí s Dolním Dvořištěm. Vystavěny budou úseky Veselí nad Lužnicí-Bošilec, Bošilec-Ševětín, Ševětín-Borek, Borek-Úsilné, Úsilné-Hodějovice, Hodějovice-Třebonín, Třebonín-Kaplice nádraží, Kaplice nádraží-Nažidla, Nažidla-Dolní Dvořiště, státní hranice. V rámci předmětných úseků bude mj. realizováno mnoho mostních objektů, několik mimoúrovňových křižovatek a jeden hloubený tunel.
V rámci železničního ramene Praha-České Budějovice dojde ke zdvoukolejnění úseku Sudoměřice-Votice, který bude zároveň nově trasován převážně na přeložce tratě se dvěma tunely a s estakádami. Zdvoukolejněn a nově trasován na přeložce s jedním tunelem bude také úsek Soběslav–Doubí. Ve vybraných stanicích a zastávkách budou rovněž zřízeny mimoúrovňové bezbariérové přístupy pro cestující a vybudováno nové zabezpečovací zařízení.
Plánované projekty OPD2 v rámci Jihočeského kraje
Název projektu | Místo realizace |
Rameno Praha – České Budějovice | Sudoměřice-Votice, Soběslav-Dubí, Ševětín-Dynín |
Dálnice D3 | Veselí nad Lužnicí-Bošilec Bošilec-Ševětín Ševětín-Borek Borek-Úsilné Úsilné-Hodějovice Hodějovice-Třebonín Třebonín-Kaplice nádraží Kaplice nádraží-Nažidla Nažidla-Dolní Dvořiště, státní hranice |
Více informací naleznete na webových stránkách www.szdc.cz a www.rsd.cz, popř. v brožurách „Plánované projekty silniční/železniční infrastruktury ČR z prostředků Evropské unie v období 2014-2020“, které jsou dostupné ke stažení na webových stránkách http://web.opd.cz/dalsi-dokumenty/.
Pro informace do Českých Budějovic
Prostřednictvím OPD2 se i nadále budeme snažit dělat dopravu konkurenceschopnější, přístupnější, rychlejší, komfortnější a především bezpečnější pro všechny účastníky dopravního provozu. Více informací nejenom o dopravních projektech ve vašem regionu zjistíte na našem webu OPD2 – www.opd.cz/jiznicechy. Navštívit rovněž můžete Eurocentrum, které má pobočku v Českých Budějovicích (Boženy Němcové 49/3), kde naleznete informační materiály týkající se dopravy v Jihočeském kraji.